Slipp magen ut – og pust

Jeg kjenner det stikker og er skikkelig sårt og vondt bak på ryggen ved den ene «fuglevingen». Smerten vil ikke gi seg og det kjennes som om en kniv stikker inn i meg. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg kjenner dette bak i ryggen idag. Jeg har riktignok sittet lenge foran macén med kontorarbeid – men pleier ikke å  bli sånn for det.

Pusten

Så slår det meg – det er pusten. Jeg har ikke fått brukt pusten slik jeg pleier. Kjenner buksa strammer rundt magen og jeg tar et dypt magedrag, men nei, jeg får ikke puste ordentlig. Jeg visste det var en grunn til at jeg har kuttet ut å gå i bukser. Nå fikk jeg nok en gang bevist det. Jeg går sjeldent i bukser lenger. Går helst i kjole eller skjørt eller bukser med stretch eller strikk i livet. Jeg hæler ikke lenger å ikke få puste med magen. Når jeg kom hjem kastet jeg av meg belte og bukse og la meg rett på sofaen for å strekke ut ryggen å fokusere på pusten. Der ble jeg liggende en god stund, og det hjalp. I dag ble det derfor mer behagelige klær

Slipp magen ut og pust

Slipp magen ut og pust

 

Pustet feil

Jeg har i mange år pustet feil. Pustet øverst i brystet og ikke med magen, jeg visste ikke hvordan jeg skulle puste og var ikke bevisst på dette og har ikke visst betydningen av hva feil pustemønster gjør med oss. Jeg har vært mye redd og engstelig tidligere i livet og det har ført til at jeg har holdt pusten mye, samtidig som jeg som mange andre levde i en stressende hverdag og har derfor pustet helt feil over mange år.

Slipp magen ut – og pust

Redningen min kom da jeg gikk på Nlp coach studiet og vi hadde en hel dag med Anette Aarsland hvor hun lærte oss mye om pusten og hvordan puste riktig. Slipp magen ut, var det første hun lærte oss. Etter den dagen begynte jeg å slippe ut magen. Jeg ble veldig bevisst på hva jeg brukte av klær slik at det ikke strammet over magen. For en befrielse dette var. Sammen med mange øvelser begynte jeg etterhvert å lære meg å puste annerledes og med magen. Nå puster jeg dypt inn flere ganger om dagen og har et helt annerledes pustemønster og mye saktere enn før.

Fokuser på utpusten

Anette´s fokus er på utpusten, fordi innpusten kommer helt av seg selv uten at vi må trekke lufta aktivt inn. Hun mener dette er med på å bidra til en friere og mer bevegelig diafragma (muskelen i mellomgulvet) til færre muskelspenninger i nakke skuldre og bryst og til å unngå hyperventilering. Pust langsomt ut på en s-lyd

Pusten, Anette Aarsland

Slipp magen ut og pust

Øvelse gjør mester

Til å begynne med var det vanskelig å stå oppreist å puste med magen, så i begynnelsen  lå jeg på sofaen/senga og fokuserte på utpusten samtidig som jeg  la hånden på magen å øvde på å puste med magen. Etterhvert fikk jeg det også til når jeg sto oppreist. Øvelse gjør mester ikke sant ? 🙂

Jeg ser det ofte hos mine kunder også, pusten er ofte noe som går igjen så her er det mange som trenger å fokusere mer på pusten slik at de kan få indre ro og trygghet feks. Hvordan puster du selv? Bli bevisst på pusten din og ta tak du også om du puster helt feil

Kanskje trenger du flere tips til hvordan du kan ta bedre vare på deg selv i hverdagen som høysensitiv. Legg igjen mailadressen din under her og du får de straks i din innboks <3

 

 

Alt godt

Fra Anett-Kristin

Sliter du med å finne ro

FØLG MEG GJERNE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM ELLER SNAP; HJERTEROMSGALLERIET.NO
HJERTEROMSGALLERIET – ET BEDRE LIV – FRA HJERTE TIL HJERTE
COACHING – HEALING OG BERØRINGSTERAPI –  teraputisk velvære massasje – access bars – feng shui – strømmen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Follow Me

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.