fbpx

Høysensitiv et personlighetstrekk

Å være høysensitiv er først og fremst et personlighetstrekk og ingen diagnose. Det som kjennetegner en med dette personlighetstrekket er at de har et mer fintfølende nervesystem. Høysensitive mennesker er bl. annet mer sensitive og vare´ på lukt, lys, stemninger og lyder. Man oppfatter lett stemninger i ett rom, om det er konflikter under overflaten, og hvordan andre mennesker egentlig har det. De er oppmerksomme på ting og situasjoner og legger merke til alt som skjer rundt seg og blir derfor ofte overstimulert.

Å være høysensitiv kan være utfordrende i hverdagen for mange. Mange føler på en annerledeshet og føler seg rare og lite forstått. Alt dette går igjen utover selvfølelsen.

Mennesker med et personlighetstrekk som høysensitiv har dype følelser

Som høysensitiv tar vi gjerne inn andres følelser og stemninger. Vi forstår når andre er lei seg. Vi fornemmer det hele og/eller kjenner det i egen kropp. Sinne og aggressivitet blir gjerne akutte følelser i kroppen med det samme. Man kjenner det i magen eller som et hardt slag i brystet om mennesker rundt har denne energien. Det kan være sterkt og skremmende og kjenne på slike følelser. Det kan skape en frykt og sette seg som en dypere forankring i kroppen. Frykter kan gjerne oppstå på denne måten. Eller være en følelse som kroppen allerede kjenner igjen fra tidligere tider. Som høysensitiv er vi veldig vare for andres sinnstemninger og har vi hatt med oss dette fra vi er små vil det sette seg som frykter i kroppen.

Høysensitiv og følelser

Dine egne eller andres følelser?

På samme måte kan du som høysensitiv også føle og kjenne på lykke og glede på en dypere måte enn andre. Fordi vi er så følsomme bearbeider vi alle følelser på et dypere plan. Vi kan være som svamper som tar inn energier på godt og vondt.

Når vi ikke er bevisst på alt som skjer i kroppen vår og alle følelsene som kan variere fra ytterpunkt til ytterpunkt kan det være vanskelig å forstå hvor alt dette kommer i fra. Er det alltid egne følelser vi kjenner på, eller kan det være andres? Hvordan kan vi skille på alt dette? Når vi går rundt og tar inn alt i omgivelsene som er rundt oss til daglig kan det bli vanskelig for mange å skille mellom egne og andres følelser

Har du opplevd å komme inn i et rom og du kjenner på ubehag? Da er det antageligvis noe eller noen i det rommet som du tar inn følelsene fra. Det er ikke sikkert at det er deg selv disse følelsen som plutselig oppstår kommer i fra. Om du er glad og fornøyd og entrer et rom hvor det plutselig kommer opp en annen følelse i deg så er det antageligvis ikke din, men noe annet som skjer i det rommet. 

Som magneter

Når du har et personlighetstrekk som høysensitiv blir du sterkere påvirket av dine omgivelser og kan med fordel bli mer bevisst på hva du har rundt deg.
Hva og hvem omgås du daglig? Hvilke signaler sender de ut, og hvordan påvirker det deg? Hvilke energier går du i daglig på jobben, hjemme, på fritidsaktiviteter? Hva med relasjonene du har rundt deg, hvordan påvirker de hverdagen din? Kollegaene dine, familie, venner osv. ?

Om vi ikke er det bevisst tar vi innover oss alle disse energiene der ute og til slutt vet vi ikke om det er våre egne eller andres følelser. For tenk deg selv hvordan en svamp fylles opp. Eller en magnet som trekker til seg alt omkring seg. Plutselig så er det du som står der med kroppen og hodet fullt av alle andres energier. Det er kanskje ikke så rart at man kan føle seg sliten og overstimulert innimellom og trenger en time-out.

«Men hvordan kan jeg stenge det ute da»? Det spørsmålet får jeg ofte. Det viktigste du kan gjøre som jeg alltid sier «du må bli kjent med deg selv» Forstå og skille mellom egne og andres følelser. Og det er dette som kan være så vanskelig om vi bare haster av gårde og lever i den ytre verden og overhører kroppens signaler og den indre stemmen.

Tips til deg som har et personlighetstrekk som høysensitiv

Det første du kan gjøre er å være mer i stillhet. Starte dagen i fred og ro. Puste dypt og bare kjenne etter i kroppen hvordan den har det. Ta nok pauser i løpet av dagen. Sett Stilletid på dagsplanen. 

Tar du deg en dusj om morgenen kan du se for deg at du renser hele deg med et hvitt lys. Lukk øynene og kjenn at dusjstrålene treffer huden din samtidig som du ser for deg at dette hvite lyset nå renser deg og kroppen din. Se for deg at avfallet renner ned og forsvinner langt ned i moderjord. Pust dypt og langt ned i magen. Se for deg at du renser deg med dette lyset, igjen og igjen.

Beskyttelse

Før du går på jobb eller skal i omgivelser med mange mennesker kan du se for deg at du setter opp et plexiglass mellom deg selv og de du møter. Eller du kan tenke deg at du kler på deg en gjennomsiktig ballong som du er omgitt av. Se for deg at du har denne beskyttelsen foran deg gjennom hele dagen. Alle andres energier stopper der ute i ballongen og spretter tilbake til dem selv. Du er beskyttet der inne. Det er ikke meningen at du skal ta inn alle andres følelser i egen kropp. Det er fullt mulig å være like empatisk selv om du ikke tar det inn i egen kropp. Test det ut.  Når du er med mennesker som du føler gir deg energi, fjerner du beskyttelsen og suger til deg denne energien slik at du fylles opp. 

Bli mer bevisst på hva som skjer i kroppen din. Hvilke følelser oppstår og hvorfor. Kommer det plutselig og uventet? Still deg selv spørsmålet: er dette mitt, eller kan det være noen andre sitt?

Hvordan har du det inni deg?

Det kan være vanskelig å beskrive en følelse eller hvordan man har det inni seg. De er en ny opplevelse for mange. For hvor i kroppen skal du kjenne det og hvordan gjør du det?

For det er gjerne sånn at veldig mange ikke har ordentlig kontakt med følelsene sine. Derfor blir det gjerne vanskelig å begynne å ta kontakt innover i seg selv. For det er på innsiden vi må. Se i indre bilder for å forstå hvordan du og jeg har det på innsiden. Sette ord på følelsene og gjerne beskrive dem. Det gir oss en dypere forståelse og etter hvert kan vi skille på følelsene vi har i kroppen.

Få tak på følelsen

Følelser kan være så mye. Det kan være vanskelig å beskrive sine egne og hva man føler på innsiden av seg selv. For hva er depresjon, tristhet, kjærlighet, glede, lykke, tomhet om du skal beskrive det? Kjenne på lys og mørke. Alt kan beskrives og når vi beskriver hvordan vi egentlig har det blir det lettere å forstå hva og hvordan vi kan gjøre noe med det. 

For hva er tomhet om vi skal begynne å beskrive det? Tomhet kan være så mye og kan bety forskjellig fra person til person. Tomhet kan være mangel på glede, kjærlighet, kreativitet. Eller mangel på noe mer. Ikke alltid vet man hva denne følelsen av tomhet er. Da må vi innover og finne svarene i selve følelsen.  Et tomt rom mangler noe, er du enig?

Beskriv følelsen

Så la oss si vi skal beskrive følelsen av tomhet vi har inni oss. Et tomt rom. Hvor sitter det i kroppen? Er det i magen, i hjerte, i hodet? Så kan vi gå mer inngående å spørre; hvordan ser denne tomheten ut? Hva kan du sammenligne den med? La svarene komme til deg. Alt kommer fra det ubevisste i deg selv. Er den mørk eller lys, ser du for deg et rom. Hvordan er rommet? Er det noe som mangler der? Hva mangler……. ? På denne måten kommer du i dypere kontakt med deg selv slik at du kan finne ut av tomheten inni deg og hva den egentlig handler om.

Så blir neste spørsmål. Hva kan du gjøre for å fylle denne tomheten og det du ønsker deg?

Høysensitiv og fredfull

Høysensitiv, stress og indre uro

Føler du deg ofte stresset og kjemper med en indre uro inni deg? Føler du at verden der ute går i litt for høy hastighet for deg?

Stress er usunt og for høysensitive som er så vare´ på og følsomme for ytre påvirkninger og det som skjer i omgivelsene rundt blir dette ekstra sterkt. Vi følger gjerne energien der ute, flokken og tempoet. Gjør som alle andre. 

Stresset og presset kan bli for mye når du har et personlighetstrekk som høysensitiv. Alt du føler at du skal gjøre, være med på, forpliktelser ovenfor barn og familie. Du kommer aldri helt ovenpå, du er stresset og urolig. Kanskje har du små barn som krever sitt. Du føler deg motløs, tom for energi og kjenner at gråten presser på, samtidig som du ikke helt forstår hvorfor du blir så sliten og at «alle andre» klarer så mye, men ikke du. Hastigheten, stresset og den indre uroen. Det at du alltid kommer til kort, at du aldri føler du får hentet deg helt inn igjen, kan føre til utbrenthet og møte med veggen. Jeg vet.

Balanse er nøkkelen for deg som har et personlighetstrekk som høysensitiv

Balanse i hverdagen er en av de tingene jeg brenner for. For at du skal ha mest mulig balanse i hverdagen må du lære deg selv å kjenne. Forstå deg selv som høysensitiv person. Bli kjent med dine verdier, tanker og følelser. Når du har balanse fungerer du godt og har lettere for å ta vare på deg selv og de rundt deg. Du må sette oksygenmasken på deg selv først. Sett ord på tanker og følelser slik at det ikke setter seg fast i kroppen som blokkeringer.

Gratis tips til balanse i hverdagen finner du her. Gratis gruppe for deg som har et personlighetstrekk som høysensitiv på facebook her.

Ønsker du å bli bedre kjent med deg selv som høysensitiv?

Du kommer i kontakt med meg her

Anett-Kristin

Rull til toppen